Vorig weekend verliep een ontspannend ritje met de CN1 net niet zoals gepland...
Plots begonnen alle waarschuwingslampjes op het dashboard te branden en viel de radio / navigatie uit.
Wowww, huh, wat is dit nu (weer)?!
De wagen op de eerstvolgende uitloopstrook veilig tot stilstand gebracht, en de motor stilgelegd.
Misschien een losgeschoten batterijkabel dacht ik, so I popped the hood to check.
Nope, alles zat nog keurig vast zoals het hoort.
Opnieuw starten dan maar? Let's try...
Tttrrrrrttt, tttrrrtttt
Damn, een lege accu.
Mja, toen wist ik ook meteen hoe laat het was = de alternator had er de brui aan gegeven.
De alternator laadt de batterij van je wagen opnieuw op tijdens het rijden. Gaat deze stuk, dan loopt je batterij leeg, en sta je uiteindelijk aan de kant. Waarvan akte...
Gelukkig heb ik Honda Assistance coverage op de daily. Even bellen, opzoeken via Google Maps op de smartphone waar ik mij eigenlijk nu precies bevond. (Ergens in Wallonië, tussen Jodogne en Hannut)
En wachten maar...
Een tijdje later was de mekanieker van dienst ter plaatse.
De brave man kon mijn vermoeden enkel bevestigen... "Votre alternateur est foutu Monsieur"
Slepen naar het dichtstbijzijnde depot, alwaar ik een VAB vervangvoertuig aangeboden kreeg...
[url=https://postimg.org/image/af0w34g6z/]
Een ... VW Polo
1.0 of 1.2 benzine (who cares?) met 38.000 km op de klok. M&M in een VW, wat een ellende...
Maar eerlijkgezegd was ik gewoon blij dat ik tenminste nog thuis raakte.
Ondertussen werd mijn onfortuinlijke Accord naar Permantier Motors overgebracht, waar ik haar een paar dagen later, na het ophoesten van om en bij de 570 Euro, kon gaan afhalen. (gereviseerde alternator, opnieuw vullen en reinigen van de airco (noodzakelijk blijkbaar voor het vervangen van de alternator) en dan nog een paar werkuren)
Toch wil ik Honda Assistance langs deze weg warm aanbevelen. Zo'n depannage zou mij immers 4 - 500 Euro extra gekost hebben.
Alles werd vlot en correct afgehandeld, en mijn Accord werd zonder schade bij de dealer van mijn keuze afgeleverd.
De vervangwagen was eigenlijk ook nog best ok (normaalgezien moest ik in principe wel een Honda gekregen hebben, maar op zo'n moment maak je van de nood een deugd, en ben je al blij geholpen te zijn).
De illustere Polo? Die werd de volgende dag gewoon door VAB bij de garage opgehaald.
Het jaartarief van een Honda Assistance abonnement is tenslotte al bij al nog democratisch geprijsd...
(Om en bij de 50 euro = na één pechverhelping / takeling doe je er al je profijt mee)
Om mezelf wat op te beuren, dan maar de S2000 nog eens van stal gehaald...
[url=https://postimg.org/image/n11luqg67/]
Hopelijk blijft mijn Accord nu van verder onheil gespaard. Drie weken geleden was het mazoutfilter eveneens aan vervanging toe (al is dit uiteraard gewoon onderhoud).
Fingers crossed...