hej Jordi ik rij nu op 10w40 en deze vliegt er al door dus als ik de olie gebruik dat de fabrikant zet dat is 5w30 dat is zo goed als water dan denk ik dat hij meer olie gaat zuipen dan benzine.maar ik denk eraan met deze km stand dat ik best naar 10w60 ga maar die olie blijft op temperatuur dikker dus ik ben er een beetje ongerust over dat dit wel de juiste olie is daarom dat ik ook deze vraag stel op het forum.
keb naar gerdy gebeld en hij zij ook van 10w60 te gebruiken en bij hem is de olie ook niet echt duur moet ik zeggen 10euro de liter .
tis ook zo dat ik in de week ga werken en dat ik de wagen nauwelijks ga gebruiken enkel de kinderen gaan halen met slecht weer en dat is 5min rijden de school is hier juist om de hoek en 1maal tot bij men ouders in de week max 20km in de week dus de auto zal niet echt op temperatuur komen dus de olie zeker niet en zeker niet de 10w60
in het weekend zou ik dan wel gw is voor de fun met kinderen gaan rijden maar ook niet de gek uithangen men kinderen vinden dit super zeker men zoon van 2.5j hij is zot van die wagen men dochter van 7 iets minder .ik weet niet met die ritten welke olie ik moet gebruiken ik ga beter naar een olie gaan die sneller warm is of sneller dun is en sneller zijn smering geeft maar ik weet ook hoe sneller smering hoe dunner de olie en hoe sneller hij zijn olie zal verbruiken je kan niet elke rit je olie gaan nakijken om den duur valt je motorkap eraf
)
vroeger reed ik met bmw m3 deze verbruikte echt niks van olie en ik reed telkens op 10w60 dus ik denk dat dit ook geen kwaad zou kunnen op de itr zeker ben ik natuurlijk niet .
maar omdat de fabrikant al een verbruik aangeeft van 1liter op 5000km maar dan wel met 5w30 zal het wel nut hebben ivm de vtec die moet smering hebben en zeker een motor met zo een hoog toerental deze verdiend het beste van het beste anders krijg je vodden en dit wil ik vermijden .
nu in verband met uw vraag over het oliepeil ik heb deze wagen gekocht en omdat ik al op de hoogte was door tom ek4 van het olieverbruik van een itr of een honda ben ik erop gaan letten ik heb de eigenaar laten doortrekken tot ver 9500t ik stond buiten te kijken en ik zag geen rook niks niks niks dus ik dacht van ja met deze klmstand is dit wel ok .
eens we thuis waren heb ik het oliepeil gecontroleerd en deze stond tussen max en min dus redelijk in orde.
maar ik ben dan achter men gelijksvormigheidsattest moeten rijden en dat was toch een eindje bollen keb dan ook een paar keer doorgetrapt wel bij goede temperatuur van de olie toen ik thuis kwam heb ik het oliepeil nog is bekeken en deze stond op de minimum ik zorg ervoor dat de wagen afgekoeld is en dat deze pas staat op mijn terras dus daar ligt het zeker niet aan .
nu ben ik gaan tanken en heb ik het oliepeil net onder max gezet ik heb nu 305km gereden en deze staat nu exact onder het puntje min dus deze zuipt 1liter olie op een tankbeurt .
ik heb ook de wagen bekeken langs onder carter enzo deze stond wel te zweten maar druppen doet hij niet heb ik mooi gespoten met remreiniger en deze zweet niet meer dus langs daar komt de olie niet .
dus ik zit met een raadsel vanwaar komt dit olieverbruik??
langs de uitlaat al niet of dit is toch zeker niet zichtbaar !!!
en deze olie is weg 1liter olie als je deze verbrand dan staat gans de straat onder blauwe rook en dit is niet het geval heel raar
ik ga volgende wek testen doen met camera op bumper en goed bekijken in vertraagde versie en kijken of ik daar damp zie uitvliegen
de auto rookt wel als hij koud is maar dit is pure witte rook condens wat hij ook wel redelijk heeft is dat er water uit de uitlaat loopt maar dit lijkt normaal te zijn schijnt