Alweer even geleden,
ondertussen toch weer het een en ander tegengekomen.
Voorruit is vervangen aangezien ik er een steentje op heb gekregen en een barst net recht voor mijn ogen had en de keuring eraan komt.
Ook is mijn radio kapot gegaan maar is vervangen door een pioneer (dubbel din) zonder scherm, beter naar mijn mening.
Voor:
Na:
Had de laatste tijd ook last met remmen en wou dit nu eens goed aanpakken en heb dit samen met mijn maat KenG voor elkaar kunnen krijgen.
Zonder hem was het nooit gelukt en heel blij dat ik het nu zelf eens heb kunnen zien en meehelpen.
We hadden het vermoeden dat de voorste linker remzuiger vastzat en dat dit het trekken naar links veroorzaakte en kloppen na langere afstanden en het remmen zelf.
Achteraf bekeken was het misschien gemakkelijker de remklauwen te vervangen maar heb hier meer van geleerd en kunnen misschien zo ook anderen helpen
Ondertussen besloten om de remklauwen te reviseren en volgende onderdelen aangekocht.
-Revisieset zuiger links en rechts
-zuiger/piston links (online problemen met de levering gehad, out of stock. Honda was dicht of levertermijn te lang want er stond een trip op de agenda maar gelukkig nog een occasie klauw gevonden bij Honda Destoop waar ik direct achter kon)
-Schijven van TRW (waren eerst Brembo maar die hadden ze blijkbaar ook niet meer)
-blokken van Nipparts (waren eerst Ferodo maar verkeerde maat geleverd 2x.., dankzij mijn maat toch nog net op tijd aan de juiste kunnen geraken.
-rode verf van Hammerite en kleine kwastjes
Dus wat moeilijkheden gehad om aan de onderdelen te komen maar moeilijk gaat ook
Nu de werken zelf:
Veiligheid voor alles
geen materiaal= geen werken
klauw voor de werken
Haal de dichtingen er eerst uit, bij voorkeur met iets plastiek om geen krassen te maken. zeker niet aan de buitenkant van de zuiger, binnenkant maakt minder uit.
Eerst de goede zuiger uit de occasie klauw krijgen, dit is met de compressor gelukt. Wikkel bv een vod om het eind van het luchtpistool heen om minder drukverlies te hebben.
Zo ziet een goed gekuiste zuiger eruit, dit lukt goed met remreiniger en wat geduld en veeeel papieren doekjes.
De nieuwe dichtingen t.o.v de oude.
Goed invetten opdat deze er gemakkelijker terug in zou gaan.
Twas een beetje moeilijk op de dichtingen er goed op te krijgen maar 3de keer goede keer en aan de andere kant van den eerste keer gelukt
Je doet er goed aan alles af te borstelen met bv een koperborsteltje (behalve de zuiger en rubbers!)en te kuisen met remreiniger, zeker als je wil verven. Dit neemt veel tijd in beslag maar het loont later.
Beide kanten paar keer getest met de compressor om te zien of deze mooi bleven zitten bij het uitschuiven.
Pas op voor je vingers! wij gebruikten hiervoor een oude vod en wat blokjes hout om de schok op te vangen.check
De boosdoener!!
Om deze eruit te krijgen pfffff, als ik nog harder had moeten duwen op m'n rempedaal had mijn voorzetel op de achterbank gezeten
pompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompen en nog eens pompen.
Het grote verschil tussen goed en fout.
Ondertussen om je remolie op te vangen en om de fles niet te hoeven vasthouden zodat je kan verder werken aan bv het verven van de klauw of de zuiger vervangen
De nieuwe schijven
De nieuwe blokken
-de plaatjes die op je drager klikken ook goed kuisen en de nodige deeltjes alsook op de drager en de remblok zelf, met keramisch vet insmeren m.b.v een kwastje.
Dit maakt het inschuiven van de blokken gemakkelijker en krijg je ze ook beter los moesten ze er weer af moeten.
Er zijn ook andere vetten die je kan gebruiken maar die trekken vuilte aan heb ik horen zeggen en maakt het veel moeilijker je remblok eraf te krijgen, wat we zijn tegengekomen.
Ondertussen de dragers en calipers in het rood geverfd (3 tot 4 lagen)
Alles weer gemonteerd
En hetzelfde aan de andere kant nu..
Erna het remvloeistof vervangen (ferodo) en diagonaal ontlucht(van achter naar voren)
pompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompenpompen
Beter om alle velgen ervan te halen, kwestie van gemakkelijker te werken, wat extra werk maar dan ook gelijk de centreerringen etc gekuist.
Gelukkig had mijn maat een ontluchter met terugslagklep, welk het ontluchten gemakkelijker maakte omdat je niet steeds je bout moest los en vast draaien.
Dan het eindresultaat
Nog een testritje gedaan om te kijken of niets lekte en zo toch mijn trip kunnen doen
Veel werk geweest maar ook veel geleerd en omdat ik het hier probeer uit te leggen heb ik er toch iets van onthouden
Ben misschien hier en daar wat vergeten maar heb mijn best gedaan.
Speciale dank aan KenG voor zijn materiaal, kennis, tijd en energie!!
Volgende plannen: achteraan ook rood verven en mistlichten voor monteren! Foto's volgen
Grz