Ik heb mijn EP ongeveer 1j geleden gekocht op 125.000km en heeft er inmiddels 145.000km (ik ben 4e eigenaar). Motorisch gezien is de wagen zeker en vast niet op, integendeel hij heeft er nog altijd héél veel goesting in
Een EP3 zal altijd wel iets gebruiken van olie (afhankelijk van de hoeveelheid VTEC hij ziet), een verbruik van 0,5l op 5000km is zeker niet abnormaal. Ik heb enkel nog maar de stuurgewrichten vervangen (kost €30 per kant en is perfect zelf te doen) en de schokdempers overweeg ik binnenkort ook te vervangen.
Als je gaat kijken naar een EP3 controleer dan zeker de oliepijlstok, als het oliepijl correct is en de olie er proper uitziet (doorzichtig licht bruin) dan geeft dat toch al net iets meer vertrouwen. Ik ververs mijn olie om de 5000 ~ 7500km en deze komt er altijd uit alsof het nog nieuwe olie is. Als ze zwart is, kan het dus toch zijn dat het onderhoud minder frequent/nauwkeurig gedaan werd. Test ook zeker de vitessenbak goed uit en dan voornamelijk van 1 naar 2 en 2 naar 3, als er veel mee gesprint werd dan krijgen de syncromeshen nogal veel krachten te verduren. Als dit haperig gaat, dan kan dit toch enig mankement in boite zijn (niet persé nu, maar later).
Het eerste dat ik altijd doe als ik naar een auto ga kijken is controleren of de blok (met de hand voelen) volledig koud staat. Anders kunnen ze wel eens problemen bij koude start verdoezelen, als hij toch warm staat kan je gerust de rest al even bekijken en proefrijden maar vraag dan zeker of je nog eens terug mag komen als hij volledig koud staat (voor een kleine testrit). In principe weet je al hoe ver het is al de verkoper dit weigert
Kijk bij koude start ook naar de uitlaatgassen of er geen rare dampen uitkomen (witte rook is perfect normaal, blauwe/zwarte is minder goed > olie).
Hoewel een standaard EP3 misschien 'interessanter' klinkt voor de gemiddelde mens (oh er is nog niet aan 'geprutst') zou ik dit bij een Type R toch met een korreltje zout nemen. Een EP3 waar al het één en ander aan gedaan is (op vlak van motor & ophanging), is meestal wel van een liefhebber. En elke upgrade die aanwezig is, bespaart jou tijd en geld.. Upgrades kosten redelijk wat geld, maar maken bij verkoop meestal niet zo heel veel uit aan de prijs.
Hoe dan ook EP3's (en eigenlijk de meeste Honda Type R's) zijn over het algemeen heel degelijke auto's die niet zo rap kapot te rijden zijn, maar neem zeker je tijd om de motor optisch ook goed te bekijken. Zoals eerder aangehaald is warm rijden heel belangrijk, op koude blok direct in VTEC gaan is niet echt goed (van 1x gaat dat niet kapot draaien, maar dit als gewoonte doen, doet zeker niet goed: olieverbruik, slijtage interne onderdelen, ..).
En last but not least, als je een EP koopt doe dan zeker het volgende (het kost jou zo goed als niets ten opzichte van de aankoop, maar dan ben je 100% zeker wat er allemaal in je EP zit qua olie etc):
- Bougies
- Olie motor + filter (5W40 of 5W30 vol synth is ideaal voor deze blokken bij 'normaal' gebruik)
- Olie boite (is echt een enorme kleine moeite bij een EP3)
*edit*
Nog een kleine tip, laat de eigenaar eerst even zelf rijden dan weet je direct wat voor een bestuurder hij is. Warm rijden duurt ongeveer 15-16km (uiteraard ook afhankelijk van de buiten temp etc) dus als hij daarvoor al begint door te geven, zegt dit mogelijk ook al iets (zeker als hij dit onder de 10km al doet).
De EP3 heeft geen distributieriem maar een ketting, die dient dus niet vervangen te worden. Enkel de aandrijfriem van de alternator/airco/... moet vervangen worden op +-120.000km (riem zelf kost 2x niets en het vervangen is met 2 ook perfect te doen). Verder moet je ook naar persoonlijke voorkeur zien qua looks als het neerkomt op facelift of pre-facelift.