Pagina 18 van 19

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 16:52
door Gunther
Vorige week zaterdag was het eindelijk zo ver. Eén van dé momenten waarvoor je zoiets doet.
Eerste start. Durf vrijwel te zeggen 'vlekkeloos'. Zoals ze zeggen "tikken en weg".
Geen foutcode, geen problemen, niets. Blok draaide direct goed.

Had wel nog 'snel' het originele inlaattraject gestoken. Wou de eerste start niet blijven uitstellen door 'afwerkingskwesties', vandaar even de kort door de bocht optie genomen.

Afbeelding

"Rasperige" geluid die je hoort is de servo pomp die direct alle olie opzoog (wat logisch is) en bijgevolg wat droog draaide.
Geen sensationeel filmpje ofzo, gewoon "het" moment :).


In tegenstelling tot de motor liep de ABS wel uit op een probleem. Pomp heeft hoogstwaarschijnlijk té lang droog gestaan en één van de kleppen gaat niet open. Je hoort de pomp "geven" bij het opstarten van de motor en/of bij het overbruggen van de relais. Maar als je hem wilt ontluchten komt er geen zuchtje druk uit. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Pomp is ook zo enorm lomp. En met remolie beginnen knoeien is geen senicure in een motorruimte waar alles herspoten is.
Ik zou een andere pomp kunnen zoeken, maar dan moet het ook al eentje zijn die niet 2 jaar ligt te wachten...
Misschien bouw ik hem wel terug om naar een klassiek systeem, dat moet ik allemaal nog uitmaken.

Op wat op te volgen kinderziektes na loopt de auto perfect, en da's het voornaamste.

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 17:24
door V-tje integra
is dit nu da B18 onderblok da ge gekocht had?

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 18:33
door integradical
moest je nog een pomp zoeken,mijne is er 2maand geleden uitgegaan,maar persoonlijk zou ik gewoon de klassieke zetten :)

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 18:42
door M&M
:goed:
Respect voor al je werk & toewijding

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 19:00
door frederique_vl_
echt knap gedaan man met al dat werk

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 19:06
door G402
Mooi, binnenkort dus op een meeting in de buurt te bewonderen? :D

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013, 22:20
door Gunther
Grazie!

integradical schreef:moest je nog een pomp zoeken,mijne is er 2maand geleden uitgegaan,maar persoonlijk zou ik gewoon de klassieke zetten :)

ABS probleem los ik pas op nadat ik hem gekeurd heb en laten afstellen heb. Ik neig ook meer naar een klassiek systeem. Leidingen 'bij' maken en een klassieke verdeler ertussen. ABS pomp is enkel handig aan te werken als je er 'voor' kan staan vind ik.

G402 schreef:Mooi, binnenkort dus op een meeting in de buurt te bewonderen? :D

Intern dan wel, de buitenkant is nog steeds een slagveld :doh: .
Ben, tot hij herspoten zal worden, nog op zoek naar een retro stickerke van radio Donna of Radio 2 (de vogelkes), lijkt me wel nog leuk om de schijn van het 'oud' petenbakske te benadrukken om er dan wa plezier mee te hebben :mrgreen: .

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: di 01 okt 2013, 11:29
door WhiteSol
[quote="Gunther"
nog op zoek naar een retro stickerke van radio Donna of Radio 2 (de vogelkes), lijkt me wel nog leuk om de schijn van het 'oud' petenbakske te benadrukken om er dan wa plezier mee te hebben :mrgreen: .[/quote]

In mijn jonge jaren was ik nen sticker verzamelaar :mrgreen: OA die vogelkes heb ik liggen en nog veel anderen :D Voor een bijrijdersritje in de EG6 mag je er hebben :teehee:

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: di 01 okt 2013, 12:24
door Spooner
Mooi man!!! :shock:

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: za 12 apr 2014, 21:47
door Ghost Eg
Dik resultaat vandaag :D
Wanneer kan ik ze is zien :)

Re: Gunther's EG6 [It's alive]

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2014, 08:50
door ee8project
Echt knap werk !
Deze kan er terug goed tegenaan

Re: Gunther's EG6 [eCtuned, Dyno, ...]

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014, 16:33
door Gunther
Oké, even stof afblazen.
Sinds de eerste start in September is er welgeteld 1600km mee gereden. Net genoeg om het blok te laten "inlopen" op de Millers 10W40 running in oil. In die periode heb ik ook veel tijd gestoken in het "verbeteren" (of zelf oplossen) van bepaalde zaken. Zo bleek de nieuwe OEM nokkenasstop (nabij de VTEC solenoïde) toch niet zo dicht te zijn als verhoopt. Alvorens ik gevonden had dat het olielek(je) van daar kwam zijn er wel eerst 2 andere VTEC solenoïde pakkingen op gegaan. Uiteindelijk gevonden dat het die stop was, welke dan vervangen is door een model van Skunk2 die op zich nog eens 2 of 3 aparte O-ringen heeft. Opgelost.

Enkele waterdarmpjes vervangen (niet dat ze lekten) door universele SAMCO's.
De darm van de PCV klep naar de inlaat had ik oorspronkelijk ook vervangen door een SAMCO, maar omdat ik twijfelde of deze niet dicht zou trekken onder zware vacuum heb ik deze vervangen door een nieuwe OEM. Dan was ik gelijk zeker.

Afgelopen weekend dan eindelijk naar Nederland gereden om de EG6 te laten afstellen door Leo Van Drie. Ik had de P30 ECU reeds eerder opgestuurd om er een basismap op te laten zetten. Dat rijdt net iets veiliger dan een B18C6 als B16A2 te laten aansturen. Ik was vooral benieuwd naar wat een vers blok zonder bijzondere mod's nu eigenlijk neerzet en daar was meer dan verschoten van. We zijn gestopt bij 208.6pk en 202.3Nm.

Bedankt Leo Van Drie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=mbdqX_7e-iw

Afbeelding

Het eerstvolgende zijn de remmen. Heb nu te veel de indruk dat ze slepen in plaats van te bijten. Eens ik een NON-ABS booster gevonden heb begin ik met de ombouw en dan worden alle schijven en blokken gelijk mee vervangen. De Recaro's zijn nu ook mooi pas gemaakt, zit een pak beter.

De buitenkant ziet er nog niet uit door missende lijsten of vage plekken, maar dit zou volgend jaar rond deze periode moeten opgelost zijn. Stilaan begin ik met alle rubbers, strips en benodigdheden te verzamelen om de wagen volledig opnieuw te laten doen (uiteraard in het originele R81). Voor velen zal de wagen nu té hoog staan, maar ik vind dat het gewoon heel leuk en zorgeloos rondrijden is op die manier.
Dat de wagen er langs de buitenkant er nu nog niet uit ziet maakt het op de baan alleen maar leuker. Nu nog mijn stickers van "VTM" en "Radio2" plakken en de mannen in hun Kia's, Punto's, en BMW's worden nog zotter :kwijl:

Ghost Eg schreef:Dik resultaat vandaag :D
Wanneer kan ik ze is zien :)


Merci ;). Als ik weet heb van een meeting die mij aanspreekt en 't weer is mooi dan moogt ge mij verwachten.

Re: Gunther's EG6 [eCtuned, Dyno, ...]

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014, 17:09
door Gunther
Ben ook in het bezit van alle OEM plugs, terminals en sealings. Zodat ik kan ingrijpen bij een eventueel kabelboom falen, of wanneer ik de 'tijd' vind om een nieuwe boom te maken (wat uiteindelijk de bedoeling is). Met het verwijderen van de ABS pomp zal ik meer plaats en mogelijkheden hebben rond die plek (Mil-spec). Maar da's toekomstmuziek.

Heb ook "nieuw gebruikte" connectoren voor de schakelaar van de spiegels alsook de spiegels zelf. Dan kan ik de elektrisch inklapbare spiegels wat mooier inbouwen naar mijn zin.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Gunther's EG6 [eCtuned, Dyno, OEM plugs ...]

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014, 17:17
door unleashed civic
Allemaal weer proper werk he ;)
Waar heb je die kabels vandaan voor je kabelboom?

Re: Gunther's EG6 [eCtuned, Dyno, OEM plugs ...]

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014, 20:17
door Gunther
unleashed civic schreef:Allemaal weer proper werk he ;)
Waar heb je die kabels vandaan voor je kabelboom?


Allemaal uit Amerika, van iemand (Carlos Zapien) die "DIY" kits verkoopt.
Zelf blijken die 'onvindbaar' te zijn (toch zeker zo compleet als hij ze aanbiedt).