Blok is er gisteren uit gegaan en ligt reeds deels uit mekaar. Complete uitlaat + benzinetank zijn er gelijk ook vanonder gehaald. Gisteren op 't gemakske een uur of 10-11 aan de Civic bezig geweest
!
Al bij al weinig problemen gehad. Juist de achterste motorsteun heeft ons wel wat meer werk bezorgd, maar dan vooral omdat wij de motor uit het chassis lieten zakken en hem er niet uit haalden langs boven.
First things first, eerder deze week kreeg ik een pakket met wat algemeen grut + goodie aan van A4H:
Foto's van gisteren.
Aangezien de auto nog moest "rollen" en ik schrik had dat de lagers gingen sneuvelen eens de wagen weer op zijn poten komt ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor die lompe aandrijfassen ter "ondersteuning" van de lagers.
Blok direct beginnen "scheiden". Echt een leuk werk.
Riemen mogen eens vervangen worden
:
Airco + servopomp en alternator gedemonteerd:
Opgemerkt dat mijn voorganger lomp is geweest of brute pech heeft gehad
:
Alles werd nauwlettend in de gaten gehouden:
Civic staat buiten te wachten op transport:
En dan uiteindelijk, 12u na aankomst terug richting huis:
Tijdens het demonteren wat algemene dingen opgemerkt die vernieuwd zullen worden, OEM uiteraard.
- 2 fuseepennen, dichtingen van de airco leidingen, cardanmoffen eens vernieuwen
Vervolgens eens een lijst opgemaakt van alles wat in, op of rond de motor vervangen zal worden. Allemaal door OEM materiaal.
Specilist: - Inlaat & uitlaatpakking, koppakking (inclusief nieuwe kopbouten), kleppendekselpakking, klepdichtingen, nokkenasdichtingen, injector O-ringen, kleppendeksel O-ringen
- Carterpanpakking, "oil pickup" pakking en diverse pakkingen onderin het blok
- Gaskleppakking, VTEC Solenoïde pakking
- VTEC dowel pin en diens O-ring
- Distributiekit (Gates Racing) + nieuwe waterpomp & pakking en tensioner. Nieuwe V-riemen.
- Krukaslagers, drijfstanglagers en zuigerveren.
- Koppeling + versnellingsbakdichtingen zullen met der tijd ook vervangen worden.
- Thermostaat
- Nieuwe vibratierubbers waarmee de motor onderaan vast hangt op het chassis. De oude hebben te veel meegemaakt
.
- Nieuwe ITR B18 oliepomp + pakkingen.
- Nieuwe onderste distributiecover, voor de B18 pomp.
- Kop + blok worden gevlakt
- B16A nokken
- ITR airbox
- Spec '96 Header + 2.5" vervolg (welke uitlaatlijn is nog niet geweten)
Wat nu volgt is de motor verder uiteenhalen zodat ik het naakte blok op de motorstand kan zetten en kan beginnen aan de revisie (gepland eind augtus).