Gunther's EG6 [New Daily, P19]

Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist]

Berichtdoor Gunther » zo 22 jul 2012, 20:06

Vteclover schreef:Goed bezig !!
Juist 2 vraagjes,waarom eigenlijk een itr b18 oliepomp ??? En waarom b16a nokken en geen b16b of dc2 nokken??


Die zouden beter moeten zijn, betere flow. Wel even een kleine opmerking dat ik mij vergist heb in de eerdere 'speclist'. De onderste distributiecover moet aangepast worden bij USDM (zijn tevens ook OBD2) pompen maar niet bij JDM (OBD0/OBD1) pompen. Goh, wat betreft die nokken, ik heb mij mijn ogen laten uitsteken. Kon ze kopen aan een mooie prijs en ze zijn net dat ietsje scherper. Misschien dat ik in de toekomst als er een mooie aanbieding komt alsnog verander van gedacht ;).

Leplatje schreef:Terwijl alles toch open ligt zou ik ook wel opteren voor EK9 of ITR nokken denk ik.
Ik neem aan dat je toch alles nieuw gaat kopen waarschijnlijk?


Zoals ik al zei tegen "Vteclover" had ik de B16A nokken iets te "hals over kop" gekocht. Alles wordt nieuw aangekocht, enkel als ik voor OEM nokken ben ik afhankelijk van de 2dehandsmarkt ;). In deze fase van mijn project is het nog iets te gek om al direct voor zo'n kost te gaan van gloednieuwe nokken. De 2dehands nokken zullen voor montage eerst opgemeten worden natuurlijk!

jonas (R-garage) schreef:omdat ie met de oem ecu wil blijven rijden zonder trobbels meschien ....


Heb je het dan over de oliepomp, of? Versta niet echt goed wat je hiermee bedoelt.

Nog enkele foto's van deze namiddag, blok is kaal :) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Organisation is the key to reassembly
Avatar gebruiker
Gunther
H23 Poster
 
Berichten: 728
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
my honda: EG6
Advertenties:



  • Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor Awaces » zo 22 jul 2012, 20:51

    Amai zeg, efkes heel het topic doorgenomen.
    Straf wat ge allemaal zelf doet ze !! :zot:
    Avatar gebruiker
    Awaces
    B18 Poster
     
    Berichten: 401
    Geregistreerd: ma 07 mei 2012, 13:27
    my honda: Civic EP1
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor jonas (R-garage) » ma 23 jul 2012, 11:06

    nee ik heb het over die nokkenas gerichte ..ecu moet daarvoor veranderd worden ..zelfs al met grotere gasklep..laat staan b18c nokken !
    R-garage Honda Technology.
    http://www.r-garage.webs.com/

    Hoe goedkoper de shit ! hoe meer prullen ,massaproductie is hier een voorbeeld van.
    Avatar gebruiker
    jonas (R-garage)
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1626
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 16:32
    Woonplaats: kempen,tielen
    my honda: civic,crx
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor La Diablo Verda » ma 23 jul 2012, 11:14

    Chapeau wa ge allemaal doet man..

    Respect voor u werk. ;)
    Although i drive an Audi now,in my heart,i'll always stay true to JDM Cars,Especially Honda. :goed:
    Avatar gebruiker
    La Diablo Verda
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1260
    Geregistreerd: vr 27 apr 2012, 21:00
    Woonplaats: Sint-Truiden
    my honda: Accord coupe
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor Gunther » ma 23 jul 2012, 21:58

    Bedankt!
    Eind augustus zou ik de motor compleet uiteenhalen om er een "nieuwe" van te maken ;).
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor Spooner » di 24 jul 2012, 07:25

    Dat wordt hier deftig aangepakt :goed:

    Maar zoals reeds gezegd, ik zou ook niet voor B16A nokken gaan... Veel verschil ga je niet voelen. Die 10pk's verschil zit hem niet alleen in de nokken. Maar ook in het octaangehalte van de benzine in Japan en nog enkele elementen (luchtsamenstelling bvb).
    Ik zou voor B16B (= JDM spec '98 DC2 nokken) nokken met dubbele klepveren gaan, als je toch OEM wil blijven. Dat zal je wel voelen, mits deftig afgesteld...

    Maar desondanks proper werk man ;)
    "I'm afraid if I raced you on the street, I'd push you to your death."
    Quote by Keiichi Tsuchiya
    Avatar gebruiker
    Spooner
    H23 Poster
     
    Berichten: 736
    Geregistreerd: di 30 maart 2010, 11:47
    my honda: B18C-R EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor Gunther » di 24 jul 2012, 18:00

    Spooner schreef:Dat wordt hier deftig aangepakt :goed:

    Maar zoals reeds gezegd, ik zou ook niet voor B16A nokken gaan... Veel verschil ga je niet voelen. Die 10pk's verschil zit hem niet alleen in de nokken. Maar ook in het octaangehalte van de benzine in Japan en nog enkele elementen (luchtsamenstelling bvb).
    Ik zou voor B16B (= JDM spec '98 DC2 nokken) nokken met dubbele klepveren gaan, als je toch OEM wil blijven. Dat zal je wel voelen, mits deftig afgesteld...

    Maar desondanks proper werk man ;)


    Ik heb mij inderdaad blind gestaard op de 'aanbieding' en de mooie praatjes van de verkoper. Te weinig over opgezocht alvorens te kopen. Mijn fout ;)
    B16B's heb ik nog niet vaak zien passeren, of ik heb er nooit echt achter gezocht. Wat brengt zoiets op dan? Mits deftig afgesteld.

    De bedoeling is dat ik het blok na de revisie en inbouw (whenever that will happen ;) ) een 2000-tal kilometer inrij en hem dan volledig laat afstellen door Bekerom op de bank ;).

    Wat proper werk en deftige aanpak betreft hoeft gij ook geen lessen meer te krijgen ;).
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor Spooner » wo 25 jul 2012, 07:33

    Je moet gewoon weten waar je moet zoeken ;)
    Er wordt in de UK genoeg EK9-spul (en ander JDM-spul) aangeboden.
    Een site waar ik al veel via gekocht heb is: http://www.ek9.org/forum/sale/
    Hou dit gewoon regelmatig in het oog. Vaak worden er gehele "koppen" aangeboden. Dan heb je ineens alles...

    Met een B16B kop (internals) en deftige intake en uitlaatlijn zou je toch 180pk+ moeten kunnen halen hoor, mits deftig afgesteld... Maar dat hangt ook af van motor tot motor ;)
    "I'm afraid if I raced you on the street, I'd push you to your death."
    Quote by Keiichi Tsuchiya
    Avatar gebruiker
    Spooner
    H23 Poster
     
    Berichten: 736
    Geregistreerd: di 30 maart 2010, 11:47
    my honda: B18C-R EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor La Diablo Verda » wo 25 jul 2012, 18:08

    ne gelukkige he man. ;)
    Although i drive an Audi now,in my heart,i'll always stay true to JDM Cars,Especially Honda. :goed:
    Avatar gebruiker
    La Diablo Verda
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1260
    Geregistreerd: vr 27 apr 2012, 21:00
    Woonplaats: Sint-Truiden
    my honda: Accord coupe
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Engine out (pics) + speclist P4]

    Berichtdoor Gunther » wo 25 jul 2012, 21:05

    Spooner schreef:Je moet gewoon weten waar je moet zoeken ;)
    Er wordt in de UK genoeg EK9-spul (en ander JDM-spul) aangeboden.
    Een site waar ik al veel via gekocht heb is: http://www.ek9.org/forum/sale/
    Hou dit gewoon regelmatig in het oog. Vaak worden er gehele "koppen" aangeboden. Dan heb je ineens alles...

    Met een B16B kop (internals) en deftige intake en uitlaatlijn zou je toch 180pk+ moeten kunnen halen hoor, mits deftig afgesteld... Maar dat hangt ook af van motor tot motor ;)


    Da's inderdaad bij alles zo. Hmm, inderdaad. Daar worden verschillende dingen "casual" aangeboden waar hier al eens ogen van getrokken worden als ik zo eens door de eerste pagina's scroll. Ga ik zeker in't oog houden.

    B16B kop zit er nog niet in, was vooraf mijn doel om de motor origineel te herbouwen. Heb nu wel al een DC2 spruitstuk en DC2 airbox. Eens zien wat daar mee te winnen valt. Eerst even genieten van de 160 pk waar ik zo lang al van droom. En moest dat met de jaren gaan vervelen, dan kan ik nog altijd gaan kijken naar dergelijke upgrades ;). Maar alvast bedankt voor de tips!

    La Diablo Verda schreef:ne gelukkige he man. ;)


    Haha, bedankt!
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Vooruitgang + updates p5]

    Berichtdoor Gunther » zo 12 aug 2012, 20:35

    Mooi weer dit weekend dus verder gedaan aan de EG6.

    Wou eigenlijk de motorkabelboom naar binnentrekken dit weekend, maar dat bleek iets te optimistisch te zijn gezien de verwarmingshuizen en kachels er nog inzaten langs binnen.
    Enkele foto's:

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Bij het demonteren van de kachelunit etc toch redelijk wat takjes en blaadjes tegengekomen.

    Afbeelding

    Vooral deze was gek, je ziet nog niet de helft van wat er allemaal in vast gekoekt zat.

    Afbeelding

    Hier mag Tinus hem binnen enkele maanden eens op uitleven :goed:

    Afbeelding

    Die roestige beugel wordt een koud kunstje voor Rustyco ;). Als ik hem nog ga nodig hebben, want heb een leuk plan i.v.m de plaatsing van mijn ECU.

    Afbeelding

    Voorts ook nog de hoogstwaarschijnlijke reden gevonden van mijn waterlek. Had er de volledige afwateringsdarm uitgehaald via de dakstijl om deze te kuisen, maar was vergeten een kabeltje te laten volgen om er hem makkelijk door te krijgen terug... 45 minuten en heel wat gevloek later zat hij weer zoals hij moest zitten.

    Afbeelding

    Zo sloot ik af vandaag.

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Deze week de servopomp, aircopomp en startmotor ook wat opgeschoond. De servopomp vooral was bijzonder smering. Paar minuten schrobben in een ontvetbak en met de staalborstel over de hardnekkinge plekken bracht gelukkig al wat verbetering. Ben aan het twijfelen om de pompen ook mee te spuiten in de kleur van het blok (motip engine paint). Dat zal later nog blijken.

    Had schrik dat de pompen gingen "uitdrogen" dus heb deze zoveel mogelijk afgedopt. Voor de aircopomp is het tevergeefs want daar zit toch niets meer in. Maar de servopomp heb ik met wal olie voorzien. Was gelijk een plan die water kreeg. Beetje olie bij, aan de poulie draaien, nog wat olie bij :mrgreen:

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Voorts zijn er wat updates op komst ook.
    De EG6 velgen en ITR airbox liggen nog steeds bij Gerdy. Morgen wordt er een complete set GATHERS naar me toegestuurd vanuit Nederland, nogmaals dank voor de tip Leon :goed:
    Tevens zouden ze in Amerika nu moeten bezig zijn met een heel grote bestelling samen te leggen voor mij, als alles aangekomen is meer daarover ;).

    Tot de volgende!
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Vooruitgang + updates P5]

    Berichtdoor leon » zo 12 aug 2012, 22:24

    Gunther schreef:Voorts ook nog de hoogstwaarschijnlijke reden gevonden van mijn waterlek. Had er de volledige afwateringsdarm uitgehaald via de dakstijl om deze te kuisen, maar was vergeten een kabeltje te laten volgen om er hem makkelijk door te krijgen terug... 45 minuten en heel wat gevloek later zat hij weer zoals hij moest zitten.

    [ Afbeelding ]


    Dat had ik dus ook met de CRX. Alle slangen er uit om ze schoon te maken. Maar zie ze inderdaad maar eens even terug te leggen door de stijlen e.d.

    Goed bezig, nu benieuwd naar de spullen uit amerika :D
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    leon
    B18 Poster
     
    Berichten: 439
    Geregistreerd: ma 03 mei 2010, 18:32
    Woonplaats: Koewacht (NL)
    my honda: EG/CRX
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Vooruitgang + updates p5]

    Berichtdoor leon » zo 12 aug 2012, 22:26

    Gunther schreef:Morgen wordt er een complete set GATHERS naar me toegestuurd vanuit Nederland, nogmaals dank voor de tip Leon :goed:


    Oww en geen probleem, mooi dat je ze hebt kunnen kopen :goed:
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    leon
    B18 Poster
     
    Berichten: 439
    Geregistreerd: ma 03 mei 2010, 18:32
    Woonplaats: Koewacht (NL)
    my honda: EG/CRX
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Vooruitgang + updates p5]

    Berichtdoor Gunther » ma 13 aug 2012, 16:55

    leon schreef:
    Gunther schreef:Morgen wordt er een complete set GATHERS naar me toegestuurd vanuit Nederland, nogmaals dank voor de tip Leon :goed:


    Oww en geen probleem, mooi dat je ze hebt kunnen kopen :goed:


    Persoon in kwestie had nog 'folding mirrors' ook, voor een aardige prijs. Heb er ook nog naar gevraagd maar die waren jammergenoeg al verkocht aan iemand die ze die dag nog voor veel meer te koop heeft gezet opnieuw. Jammer.

    leon schreef:
    Gunther schreef:Voorts ook nog de hoogstwaarschijnlijke reden gevonden van mijn waterlek. Had er de volledige afwateringsdarm uitgehaald via de dakstijl om deze te kuisen, maar was vergeten een kabeltje te laten volgen om er hem makkelijk door te krijgen terug... 45 minuten en heel wat gevloek later zat hij weer zoals hij moest zitten.

    [ Afbeelding ]


    Dat had ik dus ook met de CRX. Alle slangen er uit om ze schoon te maken. Maar zie ze inderdaad maar eens even terug te leggen door de stijlen e.d.

    Goed bezig, nu benieuwd naar de spullen uit amerika :D


    Ja, echt. De moment dat ik het er volledig uitgetrokken had besefte ik dat ik dom was geweest om geen koordje/elektriciteitskabel te laten volgen. Zal me geen 2 keer voorvallen :mrgreen:

    Trouwens, zo zag de servopomp er oorspronkelijk uit:

    Afbeelding
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Gunther's EG6 [Kabelboom + Bolt Boys coming up]

    Berichtdoor Gunther » di 21 aug 2012, 17:36

    Afgelopen dagen rustig verder gedaan aan de EG.

    Benzinefiltermodule, vloerbekleding en nog wat klein prul eruit gehaald.
    Kabelboom aan de bestuurderskant losgemaakt (mbt zekeringskast daar) en de "motorkabelboom" rechtsvoor naar binnen getrokken. Verder heb ik ook de kabelboom rechtsvoor "beschreven" en schematisch voorgesteld om er een beter zicht op te krijgen en plannen op te maken. Zou namelijk graag wat "tucken", echter zonder te moeten knippen en solderen. Ik wil het namelijk zo "failsafe" mogelijk houden. In de verlichting zal ik zoiezo knippen en verlengen, wat die bekabeling was door mijn voorganger zoiezo al volledig opgekloot.

    Dit is het basisschema van de kabelboom.

    Afbeelding

    Dit zijn de plannen.
    * Mistlichten vooraan + verlichting vooraan langs de buitenkant van de chassisbalk laten lopen.
    * Kleine zekeringsmodule naar binnen brengen (voetruimte passagier). Eens zien bij het "ontplakbanden" van de kabelboom of de lengte van de kabels dit toelaat. Verder krijgt hij gewoon een + van de accu, en die accu zou ik vanachter plaatsen (koffer).
    * Grote zekeringsmodule naar binnen brengen (voetruimte passagier). Ook zien of de lengte van de originele kabels het toelaat. Verder krijgt deze ook een + van de accu en loopt er een kabel naar de alternator.
    Haalbaarheid: 80% (?).
    Problemen:
    * Inbouwen, waar? Zou niet graag hebben dat mijn passagier met z'n voeten in de lucht moet zitten + het moet toegankelijk blijven (tenslotte is en blijft het een zekeringskast).
    * De + kabels moeten verlengd worden. Langere kabel = meer weerstand = spanningsverlies. Kan ik originele diktes gebruiken? Immers noodzakelijk omdat deze kabels een oogbevestiging hebben en ik kan geen "overmaten" gebruiken vrees ik.
    De volledige kabelboom wordt zoiezo "ontloomd", opgeschoond en terug ingetaped.

    Afbeelding

    Zo zou de kabelboom er nog moeten uitzien (lees: zichtbaar in de motorruimte):

    Afbeelding

    Sfeerbeeld:

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Verder heb ik gisteren ook een hele hoop bouten en moeren besteld bij de mannen van "Bolt Boys". B-series engine kit, transmission kit, transmission belly kit, Civic '92-'95 kit (dus voor de bumpers, zijpanelen en steunen) en een clutch line tucking kit.

    De "updates" in mijn topic zijn niet altijd even sensationeel, maar ik doe dit vooral voor mezelf om een mooie evolutie te kunnen herlezen op het einde van het verhaal ;).

    Tot de volgende!
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    VorigeVolgende

    Keer terug naar Bezoekers

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten