Pagina 2 van 3

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 17:55
door integradical
niet waar :) ,net ff gekeken in de parts catalogue ,en de SIR (ek4) heeft alleen maar de inlaat dubbele klepveren,enige B-blok die dubbele Klepveren aan in en uitlaat kant heeft is B18 en b16b ,dus toch gewoon gelijk aan de eu b16a2 ,ook maar raar tot ze voor een andere markt iets meer gaan doen ,VTI (eu)= SIR

Afbeelding

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 18:09
door dennisc
Hm, dan moet ik u gelijk geven op dat vlak. Alle b16 blokken (buiten de b16b) hebben dan inderdaad enkele klepveren op de uitlaat zijde, heb het altijd anders gedacht :dom: . Mijn excuses.

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 18:10
door integradical
dennisc schreef:Hm, dan moet ik u gelijk geven op dat vlak. Alle b16 blokken (buiten de b16b) hebben dan inderdaad enkele klepveren op de uitlaat zijde, heb het altijd anders gedacht :dom: . Mijn excuses.


geeft niks hoor :) ,daarom zitten we op een forum ,voor bij te leren :)

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 18:21
door lowflyer
dennisc schreef:Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.


nuja, onder het motto 'iedere pk telt' ben ik beter af om de ECU te vervangen naar die van een B16A of gewoon de B16A1 ECU te remappen na mijn gewenste aanpassingen?
ingewikkelde materie dit.. (denk dat ik net een brainfreeze heb meegemaakt) :zot:

*EDIT: aangezien JDMwhore zei dat de blok uit een EK4 komt is het een SIR-II dan?

zal wel eerst eens zien of ik kan verifiëren welk type b16a het is en van daaruit bekijk ik het dan wel verder

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 20:39
door powerpete
ik heb het gedaan, een B16A ecu gekocht voor op mijn B16A1 motor te zetten in mijn crx.
Mijn broer rijdt momenteel rond met mijn B16A ecu op zijn EE9 (B16A1), en hij voelt eigenlijk geen verschil.
In mijn ogen is dit dus een nutteloze geldbesteding geweest. Zal dus vooral aan het octaangehalte liggen.
Als voor u elke pk telt (en gelijk hebde ;) ) dan denk ik da ge beter in de toekomst een gechipte ecu of een stand alone steekt en deze laat mappen naar jou aanpassingen, gaat volgens mij altijd het beste resultaat geven.

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 21:46
door FreakoRico
Ahaaa... Hier is die dus heen gegaan, ik neem aan dat je er nagenoeg niks meer aan doet aangezien die al af is..? :goed:

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 21:58
door lowflyer
FreakoRico schreef:Ahaaa... Hier is die dus heen gegaan, ik neem aan dat je er nagenoeg niks meer aan doet aangezien die al af is..? :goed:


bwaa, heb wel een paar plannen in gedachten.. kwestie van personalisatie :p
in-en uitlaatspuitstuk, catback, luchtfiltermatje, andere velgen + banden, visors, achterste ruitenwisser eraf en wss een ECU remap
over dat laatste ben ik nog steeds niet uit, ga hiervoor een heleboel mensen contacteren daar de B16A uit een EK4 komt en dus wss een B16A SIR-II is? (en dus, volgens sommige sites 170pk zou bezitten?)
moeilijk gegeven dit.. maar ik kom er vast wel achter..

dus erg grote plannen zijn het niet al bij al

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 22:11
door FreakoRico
Jammer dat die dus niet blijft zoals die eigenlijk gebouwd was... zonde, maar goed..niet mijn auto, succes ermee

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 16:45
door leon
B16A SIR-I (First Generation)

The first VTEC engine.

B16A found in:
1989-1993 Honda Integra XSi
1989-1991 Honda CR-X SiR
1989-1991 Honda Civic SiR (EF9)
Displacement: 1,595 cc (97.3 cu in) 1.6-litre
Compression: 10.2:1
Bore: 81.0 mm (3.2 in)
Stroke: 77.4 mm (3.0 in)
Rod Length: 134 mm (5.3 in)
Rod/stroke ratio: 1.745
Power: 160 PS (118 kW; 158 hp) @ 7,600 rpm & 15.5 kg·m (152 N·m; 112 lb·ft) @ 4000 rpm
Redline: 8200rpm
Transmission: S1/J1/YS1 (4.4 final drive, cable clutch, optional LSD for YS1), Y1 (4.266 final drive, cable clutch, optional LSD)
ECU code: P-fk1 (DA6/DA8/EF8), PW0 (EF8/EF9/DA6)
OBD0

JDM B16A SIR-II(Second Generation)

Found in:
1992–1993 JDM Honda Integra "XSi" (DA6
1991–1994 JDM Honda Civic Sir/SiRII (EG6)
1991–1993 JDM Honda Civic Ferio SiR (EG9)
1992–1995 JDM Honda CR-X del Sol SiR (EG2)
1996–1998 JDM Honda Civic Sir/SiRII (EK4)
1995–1998 JDM Honda Civic Ferio Si (EK4)
Displacement: 1,595 cc (97.3 cu in) 1.6-liter
Compression: 10.4:1
Bore: 81.0 mm (3.2 in)
Stroke: 77.4 mm (3.0 in)
Rod Length: 134 mm (5.3 in)
Rod/stroke ratio: 1.745
Power: MT: 170 PS (125 kW; 168 hp) @ 8400 rpm & 16.0 kg·m (157 N·m; 116 lb·ft) @ 7200 rpm
VTEC engagement: 5800 rpm
Redline: 8500 rpm (AT: 8200 rpm )
Transmission: YS1/S4C/Y21/S21 (4.4 final drive, optional LSD)
ECU code: P30 (EG2/EG6/EG8/EG9), PR3 (DA6)
OBD1

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 16:48
door leon
The BEST way to tell if the B16A is a first generation or a second generation is the harness plugs/connectors.[/b] If the engine has white/cream colored plugs it is OBD0 1st gen. If it has gray plugs it is OBD1+

Also, 1st gen B16As will have "PGM-FI" on the intake manifold, while 2nd generation B16As don't.

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 16:50
door leon

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 19:05
door lowflyer
FreakoRico schreef:Jammer dat die dus niet blijft zoals die eigenlijk gebouwd was... zonde, maar goed..niet mijn auto, succes ermee


nja, het begint hoe langer hoe meer een beetje crimineel aan te voelen, maarja is nu eenmaal mijn keuze, andere velgjes en een paar extra pk's kunnen nooit kwaad hé
(hou zowiezo de OEM dingen bij hoor, zeker als ik lees hoeveel moeite en geld CyRaX eringestoken heeft)
als het een troost mag wezen: ik ga er geen lelijke bodykit opgooien hoor :nono:

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 19:48
door kriz
lowflyer schreef:
FreakoRico schreef:Jammer dat die dus niet blijft zoals die eigenlijk gebouwd was... zonde, maar goed..niet mijn auto, succes ermee


nja, het begint hoe langer hoe meer een beetje crimineel aan te voelen, maarja is nu eenmaal mijn keuze, andere velgjes en een paar extra pk's kunnen nooit kwaad hé
(hou zowiezo de OEM dingen bij hoor, zeker als ik lees hoeveel moeite en geld CyRaX eringestoken heeft)
als het een troost mag wezen: ik ga er geen lelijke bodykit opgooien hoor :nono:


Niks van aantrekken! Het is uw ee9 en ge doet er mee wat ge wilt! Zolang ge er maar gene VAG 2l diesel in legt :-)

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 19:59
door lowflyer
leon schreef:The BEST way to tell if the B16A is a first generation or a second generation is the harness plugs/connectors.[/b] If the engine has white/cream colored plugs it is OBD0 1st gen. If it has gray plugs it is OBD1+

Also, 1st gen B16As will have "PGM-FI" on the intake manifold, while 2nd generation B16As don't.


Hi Leon,

thanks for your advice :)

i'm certain now that the engine is a B16A SIR-II (so the same as a OEM B16A2?)

thing is, the previous owner swapped the original B16A1 with the SIR-II but left/changed everything else original to B16A1 (headers, ECU...) to stay as OEM original as possible
so basicly, accept for the engine, everything else is B16A1, even the tranny i think (Y2)
now i'm stuck with the (maybe crazy) idea that the full potential of this engine isn't used due to this

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2013, 20:08
door lowflyer
[/quote]Niks van aantrekken! Het is uw ee9 en ge doet er mee wat ge wilt! Zolang ge er maar gene VAG 2l diesel in legt :-)[/quote]

lol, in zoiets wil ik zelfs niet dood gevonden worden :dom:

en stiekem vind ik dit ook hoor, maar langs de andere kant begrijp ik ook dat sommige mensen bezwaar zullen hebben, als je bekijkt hoeveel tijd en moeite CyRaX eringestoken heeft om deze schoonheid weer volledig orgineel te krijgen.. niet normaal, respect voor zulke mensen!

nuja, eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur ook naar nette velgen, aso catback en zoveel mogelijk power gain zonder te gaan overdrijven gewoonweg omdat ik het zo wil :D