D14 zuiger info

Post hier alle performance info & vragen over D-series motoren. Te vinden in onder andere Civics, crx & del sol

D14 zuiger info

Berichtdoor HondaNickx » do 07 apr 2011, 18:48

Onlangs een 2ehandse D14z2 zuiger kunnen kopen (Nog bedankt Mark :wink: ) ideaal voor wat research op te doen :) .

De 96-98 civic EJ9 (D14A4/D14A3) gebruikt de P3Y zuigers en hebben standaard een compressie verhouding van 9.1 :1.
De 99-00 civic Ej9 (D14Z2/D14Z3/...)gebruikt de PHXG zuigers en hebben 'vermoedelijk' een comressie van 9.2 :1.

Nu bij men vroegere metingen op de D14a4/D14a3 zuiger P3Y had ik deze gegevens gevonden:

Piston pen diameter: 19mm
Compressie hoogte 29.5mm
Piston dish volume: -5.4cc
Totale hoogte: 49.55mm

Bij de PHXG zuigers heb ik vandaag deze gegevens gevonden:

Pistons pen diameter: 19mm
Compressie hoogt: 29.5mm
Pistons dish volume: -2.4cc
Totale hoogte : 49.10mm

De PHXG zuigers zijn dus bijna vlakke zuigers.
Dit betekend dus dat de 99-00 civic EJ9's met de D14Z reeks motoren dus een hogere compressie hebben namelijk 9.7 :1.Al de rest Cylinderkop,cylinderkoppaking,drijfstangen zijn hetzelfde als de oudere reeks.Wat me ook is opgevallen is dat de PHXG zuigers duidelijk sterker en dikker gevormd zijn als de oudere reeks.Dat is ook weer interessant voor een gebouwd blokje of hetgeen een stock blok zou aankunnen.
Ik heb iig weer wat bijgeleerd,hopelijk kunnen andere mensen hier ook nog iets mee :wink:

Picture time :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HondaNickx
H23 Poster

my honda: Civic EJ9
Advertenties:

• Re: D14 zuiger info

Berichtdoor matsuchi-san » do 07 apr 2011, 19:08

heeft het 1 ook niet met gewichtsbesparing te maken en dus minder wrijving enzovoort
    dat die veel minder materiaal bezit?
    Afbeelding
    matsuchi-san
    HCB Veteraan

my honda: EE8 CRX
    Advertenties:

Re: D14 zuiger info

Berichtdoor HondaNickx » do 07 apr 2011, 19:18

Hmm het kan idd. van besparingen zijn geweest ,ma omdat Honda er altijd op vooruit gaat vermoed ik dat ze die zuigers sterker hebben gemaakt met een reden en wss. ook vanwege die hogere compressie.Ik zou ze eigenlijk ook eens kunnen wegen ,ma dan moet ik de pen er kunnen uitpersen om het juist te wegen.
    HondaNickx
    H23 Poster

my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

Keer terug naar D-Series