@Spooner: zonder da je het beseft is het in zekere zin waar, maar je snapt niet dat wat jij zegt hetzelfde is als wat ik zeg.
Dat ge harder trekt tot een gegeven vitesse en toerental.
Je snapt dus niet dat ge desondanks geen winst boekt tot een gegeven snelheid, en dat dat een andere kwestie is dan tot gegeven vitesse en toerental.
Heb snel in excel een rekenblad gemaakt waarin alles perfect wordt uitgerekend, evenwel zonder de transmissieverliezen en luchtweerstand en rolweerstand mee te nemen (maar daar gaat het hier helemaal niet om). De gear ratios en wieldiameter worden allemaal meegenomen, de koppel- en vermogenscurve en diens overbrenging naar de weg, en de weerstand tegen acceleratie: de massa van de auto.
http://sinister.sin.khk.be/Acceleration.xls
Deze fysisch-wetenschappelijke formules zijn niet tegen te spreken, ze zijn 100% zeker correct toegepast. En het rekenblad toont de resultaten. In D2 van de calculation sheet kunt ge de end ratio veranderen, in H2 en H4 het toerental waarop ge schakelt en uw schakeltijd respectievelijk (om sprongsgewijze veranderingen te vermijden bij wijziging van end ratio laat ge die initieel best op 0 staan). In cellen L2 tot L4 staan 3 "belangrijke" optrektijden. Bij wijziging in D2 ziet ge deze tijden niet voelbaar veranderen (slechts met honderdsten). Er is een marginale verbetering die te wijten is aan het feit da ge Pgemiddeld iets dichter bij Pmax kunt brengen doorda ge het toerental gemiddeld genomen net ietske meer dichter bij dat van max. vermogen kunt houden. Maar dat is niet waarop jullie gasten het hebben. Bovendien zijn de wijzigingen veel kleiner dan een typische snelle schakeltijd van bv. 0,3 seconde. Niet in praktijk voelbaar.
Dit bewijst ontegensprekelijk mijn gelijk, tenzij iemand hier de wetten van Newton kan weerleggen?
En neen, dit rekenblad weerlegt niet het feit dat de duwkracht in gegeven vitesse en rpm stijgt bij hogere end ratio.
Dat is waarin jullie gelijk hebben, maar hetgeen dus uiteindelijk "netto" niets betekent.
Ik hoop dat het hiermee eindelijk duidelijk is.
Die excel sheet is trouwens toepasselijk voor de smaller wheels topic ook deels.