HOW TO: Heatwrap

handleidingen, how to, DIY informatie

HOW TO: Heatwrap

Berichtdoor Beast19rp » di 08 feb 2011, 09:34

Aangezien een kleine how-to altijd een nuttige bijdrage is aan een openbaar forum, volgt hier mijn how-to over heatwrap.

Waarom heatwrap?
Heatwrap is een van de goedkoopste manieren om de hitte in je uitlaat te houden.
Waarom is dit dan weer zo belangrijk?
Zoals iedereen weet, is het aanzuigen van verse koele lucht een van de hoofdzaken van iedereen die met het vermogen van z'n motor begaan is.
Aangezien de downpipe zich onder de motorkap bevindt, zou deze de hitte van de uitlaatgassen afgeven aan de lucht in het motorruim. Daar word de hitte vervolgens opgeslorpt door de luchtfilterbehuizing, wat een verhoogde inlaatlucht temperatuur tot gevolg heeft.
Bijkomend effect is dat de uitlaatgassen minder warmte verliezen in de uitlaatsectie en dus minder snel expanderen en vervolgens minder gaan vertragen in uw uitlaat.
Wikilink;
http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_heat_management#Heat_wrap

Op youtube, en internet in het algemeen, vind je natuurlijk zo goed als alles.
Hier is bvb een youtube linkje, wat ik bekeken heb, voordat ik daadwerkelijk van start ging.

http://www.youtube.com/watch?v=4AXIurqcYco&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=muEzarjY7Fk&feature=related

Wat heb je dus nodig?
-Het onderdeel dat gewrapt moet worden (uitlaatsectie, downpipe, headers,...)
-Een rolletje heatwrap
-Een emmertje warm water
-Een schaar of breekmes
-Een paar rubber handschoenen
-2 buisklemmen (afhankelijk van de maat van buis, die je wilt wrappen)
-Een schroevendraaier of ratelsleutel, met de juiste dop om de klemmen vast te zetten
-En natuurlijk een plaats, waar je het een beetje nat mag maken :D
(Ik heb het in de badkamer gedaan, boven het bad, aangezien het buiten te koud was :lol: )

Afbeelding

Allereerst neem de downpipe (in mijn geval) en zorg je dat deze vrij is van vuil en vettigheid.

Somige mensen geven de downpipe een beschermende laag vuurvaste verf, maar dit is puur optioneel (ik heb dit niet gedaan)

Vervolgens doe je je handschoenen aan (want heatwrap bestaat meestal uit gewoven glasvezel en dit kan zorgen voor irritatie van de huid)
Je neemt de heatwrap en je rolt deze af in het emmertje met warm water.
Zorg ervoor, dat de heatwrap goed doordrenkt wordt, door er een beetje in te knijpen en te kneden.
Zo ontsnapt dus alle lucht uit het weefsel en daarom raad ik ook aan om warm water te nemen, aangezien de oppervlaktespanning van warm water lager is dan van koud water.

Afbeelding

Waarom maken we de heatwrap nu nat?
Heatwrap moet namelijk strak aangetrokken zijn, om zijn volledige potentieel te benutten.
Door het natmaken van de vezels, kan je deze beter oprekken tijdens de installatie en eens ze drogen, krimpen ze weer in, wat zorgt voor extra spanning en een beter resultaat.

Eens dit klaar is, kan je beginnen wrappen.
Ik raad aan om in het geval van een downpipe, aan de bovenzijde te beginnen, voor het mooiste resultaat.

Eerst zorg je ervoor, dat je eens helemaal rond de buis wrapt aan het begin (zie video voor meer info)
Daarna kan je langzaam beginnen omlaag te werken.
Ik heb gewerkt met 50% overlap.
D.w.z. slechts 50% van de strook heatwrap blijft zichtbaar, de overige 50% zit onder de volgende strook.
Je kan door de heatwrap duidelijk de lijnen zien van de onderliggende stroken, als je deze nauwkeurig volgt, bekom je het mooiste resultaat.
In de bochten heb ik aan de buitenzijde de 50% aangehouden, maar je moet dus een de binnenzijde veel meer overlap nemen.
Doe dit weeral zeer precies en probeer de overlap goed te verhouden, voor het mooiste resultaat.
Eens je op het einde bent, draai je weer de laatste winding 1 keer rond, nat als in het begin en knip je de overschot van de heatwrap af, met een schaar of dergelijke.
Verlogens draai je de uiteindes nog even strak aan en installeer je de buisklemmen over de uiteindes van de heatwrap.
Probeer natuurlijk de schroeven van de klemmen logisch te positioneren, zodat je deze eventueel ooit makkelijk kan bijspannen.
De overige heatwrap kan je gewoon weer oprollen en laten drogen.

Nu is de downpipe klaar voor installatie en ziet hij dr zo uit...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het alleen geklaard in 15 minuutjes (het is dan ook een kleine downpipe), maar ik raad wel aan om dit werk met 2 uit te voeren, aangezien mijn vingers serieus pijn deden, van het vasthouden van de buis en stevig aantrekken van de wrap :lol:

PS: in het begin kan het heel even smoren en stinken, maar dat is binnen het halfuur verdwenen. Kwestie dat de mensen die dat doen niet verschieten


how to van tuned Belgium genomen!
proud member of the "Honda stylerz"
Beast19rp
B18 Poster
 
Berichten: 490
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 22:02
Woonplaats: Alle sur semois
my honda: geen meer
Advertenties:



  • Keer terug naar How To

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten