Ik rij zelf een CN1 2.2 CTDI sedan als daily dus zal ook maar mijn zegje eens doen.
Fijne diesel, stil en koppelrijk. De turbo slaat wel pas aan op 2000 rpm, daaronder valt er weing te beleven, dit had van mijn part best 500 toeren eerder gemogen... Op fiscaal vlak is de diesel iets minder intressant door zijn gortere longinhoud...
Het verbruik valt goed mee, afhankelijk van het aantal snelweg km's en je eigen rijstijl natuurlijk. (ik haal ongeveer 1000km op 60 liter als ik het rustig hou (driving bompastyle))
Benzinemotoren zijn uiterst betrouwbaar, dieselversies kunnen problemen geven...
Boosdoeners zijn: turbo, koppeling (daarom hem best niet chiptunen), servokoppeling (lekkage aan de sluiting van de servoleiding...)
Een wagen die goed onderhouden werd en steeds het onderhoudsschema volgde is een aanrader bij een diesel.
Tip: loop even met het chassisnummer van de wagen van je keuze eerst even langs bij de dichtstbijzijnde Honda dealer, die kan hem in hun databank natrekken (als het een Belgische auto is). Zo heb je meteen alle info die je nodig hebt.
Het grootste voordeel van de facelift modellen ('06-'08) op dieselgebied, is de zesversnellingsbak (nog minder verbruik op de snelweg). Voor de rest vallen er buiten de gewijzigde bumpers, grille en lichtunits niet zoveel extra's te rapen tov een pre- facelift (om het aanzienlijke prijsverschil te rechtvaardigen).
Rij je graag sportief, hoog in toeren, raad ik toch een benzineversie aan, al is de CTDI net iets sneller dan de 2.0.
Maar met een diesel rij je vooral op koppel (340 Nm, leuke hernemingnen dus), aan 3.500 rpm is de fun er wel al vanaf.
Benzineversies zijn ook goedkoper qua aanschafprijs dan de dieselvariant.
Afhankelijk van je rechtervoet kunnen ze wel dorstig zijn (vooral de 2.4).
De Sport en vooral Executive versies zijn vrij compleet uitgerust, je krijgt flink wat auto voor je geld.
Ook ik mis echter elektrisch inklapbare buitenspiegels, ipod aansluiting en automatisch sluitende centrale vergrendeling bij het wegrijden... (werd hier reeds eerder aangehaald door Sennini).
Wil je tot slot meer weten over mijn diesel, neem dan gerust eens een kijke in mijn eigen topic hier op 't forum