Maandag 30 april de achterste veren vervangen en dinsdag 1 mei (je, op de dag van de arbeid !) de voorste. Qua werk viel me dat best wel mee eigenlijk.
Fotoverslag:
Eerst aan twee kanten de krik eronder.
Wielen er af en vervolgens de schokdemper en de stabilisatorstang losmaken.
Dan zakt de as ver genoeg om de veren er simpelweg uit te nemen.
De nieuwe veren naast de oude...
De nieuwe er in gezet en de hermontage kan beginnen. Ik gebruikte telkens een derde krik om de as op de juiste hoogte te brengen zodat ik de bouten van de schokdemper en stabilisatorstang mooi terug kon indraaien.
De veerstoppers één ring korter maken, anders sla je te vlug tegen de limiet.
Alles terug op zijn plaats.
Het resultaat: je ziet niet eens dat 'm verlaagd is :huh
Maar met het inbouwen van de LPG tank gaat 'm nog zakken en goedkope veren hebben ook de gewoonte na plaatsing nog te zetten waardoor ze nog gaan zakken.
En nu de voorste veren:
Auto op de krikken gezet.
Moeren losmaken aan de veerpoten, boutjes losmaken waarmee de drukdarmpjes vastzitten, bouten verwijderen.
Moeren verwijderen waarmee de veerpoot aan het chassis vasthangen.
En de veerpoot kan er worden uitgenomen.
Met verenklemmen de veer samenspannen zodat hij kleiner wordt, anders krijg je 'm niet losgemaakt.
Moer bovenaan de veerpoot losmaken en veerpoot uit mekaar halen.
De verlaagde veren naast de standaard.
De veerpoot zelf krijg een laagje Hamerite verf.
De verenstoppers worden één ringetje ingekort.
Nieuwe veer opspannen.
Na het hermonteren van de veerpoot ziet hij er lichtjes anders uit
Mooi terug op z'n plaats en beginnen aan de andere kant !
Het valt al bij al best mee om dit te doen. Er steken wel wat uren werk in, maar dat heb ik er wel voor over.
Ik besef net dat ik nog geen foto heb van 't complete eindresultaat. Seffens eens doen !