op zoek nor een goei lasapparaat (mag dicht)

Re: op zoek nor een goei lasapparaat

Berichtdoor terrorsmurf » vr 03 dec 2010, 12:37

Jebus schreef:Voor met de TIG te lassen moet je toch al wat ervaring hebben hoor en ga je ook vlugger vervorming hebben aangezien de warmte hoger ligt dan bij de halfautomaat
voor carroserie word zo goe als altijd half automaat gebruikt met een draad van 0,8
je bent denk ik beter af met een post te huren hoor een deftige halfautomaat is nu eenmaal niet goedkoop
dan moet je nog een fles menggas ook bijkopen en een reduceerventiel (kost ook vlug 200-300€)

Ik weet nu niet heb je wat ervaring met lassen?
grtz


ik zelf heb geen ervaring me lassen ne maat ga da doen ver mij mor moest gwn zorge ver ne laspost zag er dus 1ne in de makro staan mor hier zijn er zo wa verschillende meningen over ik ken der zelf ni veel van die van in de makro was met gratis toorts bij (de afbeelding is hier spijtig genoeg afgehaald)
Avatar gebruiker
terrorsmurf
D15 Poster
 
Berichten: 100
Geregistreerd: wo 31 maart 2010, 00:02
my honda: ej coupe
Advertenties:



  • Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Jebus » vr 03 dec 2010, 13:01

    terrorsmurf schreef:
    Jebus schreef:Voor met de TIG te lassen moet je toch al wat ervaring hebben hoor en ga je ook vlugger vervorming hebben aangezien de warmte hoger ligt dan bij de halfautomaat
    voor carroserie word zo goe als altijd half automaat gebruikt met een draad van 0,8
    je bent denk ik beter af met een post te huren hoor een deftige halfautomaat is nu eenmaal niet goedkoop
    dan moet je nog een fles menggas ook bijkopen en een reduceerventiel (kost ook vlug 200-300€)

    Ik weet nu niet heb je wat ervaring met lassen?
    grtz


    ik zelf heb geen ervaring me lassen ne maat ga da doen ver mij mor moest gwn zorge ver ne laspost zag er dus 1ne in de makro staan mor hier zijn er zo wa verschillende meningen over ik ken der zelf ni veel van die van in de makro was met gratis toorts bij (de afbeelding is hier spijtig genoeg afgehaald)


    voor carroseriewerk zeide beter af mee nen half automaat, aangezien da carroserie nie in 1 stuk door gelast word maar gepunt word zodat het kan afkoelen anders zou het metaal serieus kunnen krom trekken of vervormen, maar een half automaat kost dan ook wel redelijk wat geld aangezien je redelijk wat nodig hebt dan, ik zou eens rondkijken naar een half automaat die afgeschreven is in een bedrijf (die zijn meestal nog goed genoeg voor hobby) of 1 van een faillisement dan word het wel wat goedkoper, een gasfles kan je dan wel ergens "kopen" daar betaal je eigenlijk gewoon waarborg op en moest je de fles niet meer nodig hebben breng je ze gewoon weer binnen, ook alsze leeg is word er dan gewerkt met een ruilsysteem, lege binnen en volle terug mee dan betaal je enkel je gas, dan nog een goed reduceer ventiel kan je ookwel 2dehands vinden en een draadrol (0,8 is best voor carroserie) dan moet je ookwel zien dat de rolletjes in de halfautomaat geschikt zijn voor de dunne draad

    ik weet het is veel informatie maar nu weet je het meeste wel :D

    moest je toch nieuw kopen hier in de buurt is Welda wel 1 van de betere winkels voor lasmateriaal daar kunnen ze je ook verder helpen
    hier hun website: http://www.welda.be/

    btw: als je op het internet achter een half automaat zoekt kan je het meest vinden op MIG (metal inert gas) en MAG (metal active gas) lassen
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor terrorsmurf » vr 03 dec 2010, 13:14

    Jebus schreef:
    terrorsmurf schreef:
    Jebus schreef:Voor met de TIG te lassen moet je toch al wat ervaring hebben hoor en ga je ook vlugger vervorming hebben aangezien de warmte hoger ligt dan bij de halfautomaat
    voor carroserie word zo goe als altijd half automaat gebruikt met een draad van 0,8
    je bent denk ik beter af met een post te huren hoor een deftige halfautomaat is nu eenmaal niet goedkoop
    dan moet je nog een fles menggas ook bijkopen en een reduceerventiel (kost ook vlug 200-300€)

    Ik weet nu niet heb je wat ervaring met lassen?
    grtz


    ik zelf heb geen ervaring me lassen ne maat ga da doen ver mij mor moest gwn zorge ver ne laspost zag er dus 1ne in de makro staan mor hier zijn er zo wa verschillende meningen over ik ken der zelf ni veel van die van in de makro was met gratis toorts bij (de afbeelding is hier spijtig genoeg afgehaald)


    voor carroseriewerk zeide beter af mee nen half automaat, aangezien da carroserie nie in 1 stuk door gelast word maar gepunt word zodat het kan afkoelen anders zou het metaal serieus kunnen krom trekken of vervormen, maar een half automaat kost dan ook wel redelijk wat geld aangezien je redelijk wat nodig hebt dan, ik zou eens rondkijken naar een half automaat die afgeschreven is in een bedrijf (die zijn meestal nog goed genoeg voor hobby) of 1 van een faillisement dan word het wel wat goedkoper, een gasfles kan je dan wel ergens "kopen" daar betaal je eigenlijk gewoon waarborg op en moest je de fles niet meer nodig hebben breng je ze gewoon weer binnen, ook alsze leeg is word er dan gewerkt met een ruilsysteem, lege binnen en volle terug mee dan betaal je enkel je gas, dan nog een goed reduceer ventiel kan je ookwel 2dehands vinden en een draadrol (0,8 is best voor carroserie) dan moet je ookwel zien dat de rolletjes in de halfautomaat geschikt zijn voor de dunne draad

    ik weet het is veel informatie maar nu weet je het meeste wel :D

    moest je toch nieuw kopen hier in de buurt is Welda wel 1 van de betere winkels voor lasmateriaal daar kunnen ze je ook verder helpen
    hier hun website: http://www.welda.be/

    btw: als je op het internet achter een half automaat zoekt kan je het meest vinden op MIG (metal inert gas) en MAG (metal active gas) lassen


    bedankt voor de vele informatie nu weet ik idd het meeste dan kan ik beginne me rond hore als er nog iets is dak moet wete dan hoor je me wel tzou idd spijtig zen dat alles krom trekt dus ik gon ni nor makro :-)

    in elk geval bedankt voor den uitleg

    greeetz
    Avatar gebruiker
    terrorsmurf
    D15 Poster
     
    Berichten: 100
    Geregistreerd: wo 31 maart 2010, 00:02
    my honda: ej coupe
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Jebus » vr 03 dec 2010, 13:43

    ik denk da dees voor u zelf al goed genoeg is

    http://nl.kapaza.be/belgie/halfautomaat ... 819585.htm

    Ik zou zeggen neemt uwn maat mee en laat em er eerst eens mee lassen dan weet ge direct veel meer
    grtz
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Gazza » zo 05 dec 2010, 18:04

    Jebus schreef:Voor met de TIG te lassen moet je toch al wat ervaring hebben hoor en ga je ook vlugger vervorming hebben aangezien de warmte hoger ligt dan bij de halfautomaat
    voor carroserie word zo goe als altijd half automaat gebruikt met een draad van 0,8
    je bent denk ik beter af met een post te huren hoor een deftige halfautomaat is nu eenmaal niet goedkoop
    dan moet je nog een fles menggas ook bijkopen en een reduceerventiel (kost ook vlug 200-300€)

    Ik weet nu niet heb je wat ervaring met lassen?
    grtz


    Ik weet toch uit ervaring dat men bij restauratieprojecten van auto's veelal met TIG gelast word omwille van de dunne plaat,wij bij ons op 't werk proberen toch altijd laswerken tot ong. 1,2 mm met de TIG te lassen.
    En voor een paar projecten is een klein toestel goed en sterk genoeg.
    Ik zeg niet als men er wekelijks een rol van 15 kg erdoor jaagt...
    Gazza
    D17 Poster
     
    Berichten: 243
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 12:15
    my honda: Accord
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Jebus » ma 06 dec 2010, 20:58

    Gazza schreef:
    Jebus schreef:Voor met de TIG te lassen moet je toch al wat ervaring hebben hoor en ga je ook vlugger vervorming hebben aangezien de warmte hoger ligt dan bij de halfautomaat
    voor carroserie word zo goe als altijd half automaat gebruikt met een draad van 0,8
    je bent denk ik beter af met een post te huren hoor een deftige halfautomaat is nu eenmaal niet goedkoop
    dan moet je nog een fles menggas ook bijkopen en een reduceerventiel (kost ook vlug 200-300€)

    Ik weet nu niet heb je wat ervaring met lassen?
    grtz


    Ik weet toch uit ervaring dat men bij restauratieprojecten van auto's veelal met TIG gelast word omwille van de dunne plaat,wij bij ons op 't werk proberen toch altijd laswerken tot ong. 1,2 mm met de TIG te lassen.
    En voor een paar projecten is een klein toestel goed en sterk genoeg.
    Ik zeg niet als men er wekelijks een rol van 15 kg erdoor jaagt...


    ja maar als je geen ervaring hebt met lassen zou ik het allesinds niet proberen met een TIG te lassen, ik vind persoonlijk voor carroseriewerk een half automaat het best, aangezien het vlugger gaat, gemakkelijker is en minder kans op vervorming van het materiaal
    grtz
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor HondaNickx » ma 06 dec 2010, 22:29

    Carroserie werk MAG met draad van 0.6mm .150 amp is meer dan genoeg dan.

    Mig is aluminium lassen halfautomaat heeft nix met ijzer te maken.Tis daarmee ook dat het Metal inactive gas noemt ,een inactief gas is Zuivere argon.

    Mag is een actief gas => en dat is menggas argon + koolzuur 85/15 voor ijzer en 98/2 voor rvs.

    TIG met AC en DC functie kan je alles mee lassen aluminium , ijzer ,rvs ,titanium enz... (Ac voor aluminium en Dc voor ijzer ,rvs enz) en gebruikt ook alleen zuiver argon or eventueel Argon met een beetje helium voor diepere inbranding.Voor dun plaatwerk ideaal ma Carroserie is toch heel iets anders .Ge verstookt hopen gas met de Tig en zoals al gezegt is carroserie is meer puntwerk en her en der een klein laske.Voor daar met de tig aan te beginnen is het te duur en duurt het heel lang.

    Ik ben lasser van beroep ,en nu constructiewerker/deuren maken enz.Ik heb nu net thuis een Tig inverter postje gekocht met Pulserende functie op.Heel fijn machineke en het weegt ma 9 kg werkt op 220v en ge kunt het zo dragen .TIG is ook nie echt iets voor beginners .
    Op kapaza staan nog van die klein halfautomaat postjes van 150 amp op 220v voor een 145 euro geloof ik .Kunt ge gebruiken met zo'n wegwerp gasfleske .Da last natuurlijk nie super zoals ne halfautomaat van 380v ma voor af en toe eens een laske te leggen en wa plaatwerk te punten kan da toch goed dienen .

    Ohja Nie iedereen heeft drijfkracht 380v bij hun thuis ook nie he ;)
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor B series driver » di 07 dec 2010, 15:54

    als ge goe grief wilt zij ge zeker 1000 euro of meer kwijt voor een nieuw
    kijk eens bij welda die zijn gespecialiseert in lasgereedsschappen ;)
    in de makro zou ik da nooit kopen ben lasser van opleiding :)
    turbo= in car entertainment for streetracers
    Avatar gebruiker
    B series driver
    K20 Poster
     
    Berichten: 805
    Geregistreerd: wo 31 maart 2010, 22:13
    Woonplaats: oordegem
    my honda: honda cbr125
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Jebus » di 07 dec 2010, 16:58

    HondaNickx schreef:Carroserie werk MAG met draad van 0.6mm .150 amp is meer dan genoeg dan.

    Mig is aluminium lassen halfautomaat heeft nix met ijzer te maken.Tis daarmee ook dat het Metal inactive gas noemt ,een inactief gas is Zuivere argon.

    Mag is een actief gas => en dat is menggas argon + koolzuur 85/15 voor ijzer en 98/2 voor rvs.

    TIG met AC en DC functie kan je alles mee lassen aluminium , ijzer ,rvs ,titanium enz... (Ac voor aluminium en Dc voor ijzer ,rvs enz) en gebruikt ook alleen zuiver argon or eventueel Argon met een beetje helium voor diepere inbranding.Voor dun plaatwerk ideaal ma Carroserie is toch heel iets anders .Ge verstookt hopen gas met de Tig en zoals al gezegt is carroserie is meer puntwerk en her en der een klein laske.Voor daar met de tig aan te beginnen is het te duur en duurt het heel lang.

    Ik ben lasser van beroep ,en nu constructiewerker/deuren maken enz.Ik heb nu net thuis een Tig inverter postje gekocht met Pulserende functie op.Heel fijn machineke en het weegt ma 9 kg werkt op 220v en ge kunt het zo dragen .TIG is ook nie echt iets voor beginners .
    Op kapaza staan nog van die klein halfautomaat postjes van 150 amp op 220v voor een 145 euro geloof ik .Kunt ge gebruiken met zo'n wegwerp gasfleske .Da last natuurlijk nie super zoals ne halfautomaat van 380v ma voor af en toe eens een laske te leggen en wa plaatwerk te punten kan da toch goed dienen .

    Ohja Nie iedereen heeft drijfkracht 380v bij hun thuis ook nie he ;)


    Het is metal inert gas ;)
    en moest hij nu goedkoop een MIG toestel vinden zou ik het zeker niet laten van te kopen want alsje den draad en het gas verandert kunde ook perfect staal lassen
    en het gasverbruik blijft hetzelfde bij een tig of een halfautomaat enkel dat argon duurder is dan gewoon menggas (ik stel toch mijn debiet hetzelfde in op een halfautomaat en een TIG)
    Kben fotolasser van beroep dus ik weet ookwel waar ik over praat :D
    grtz
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Jebus » di 07 dec 2010, 17:00

    gillessmekens schreef:als ge goe grief wilt zij ge zeker 1000 euro of meer kwijt voor een nieuw
    kijk eens bij welda die zijn gespecialiseert in lasgereedsschappen ;)
    in de makro zou ik da nooit kopen ben lasser van opleiding :)


    Daarvoor niet,
    beter 2dehands zoeken van een carrosier ofzo die zijn toestel weg doet
    is meestal goedkoper, hebde direct alles en zal wel nie slecht lassen
    en zal 9 op de 10 ook op 220v werken op een gewoon stopcontact
    grtz
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Gazza » di 07 dec 2010, 19:49

    Lassers goed vertegenwoordigd hier. :D
    Gazza
    D17 Poster
     
    Berichten: 243
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 12:15
    my honda: Accord
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor HondaNickx » di 07 dec 2010, 20:43

    @Jebus
    Dan weet ge ook dat voor TIG lassen tussen de 16 en 20L/Min zit en voor klein halfautomaat postjes ge al met 6-8L/min genoeg kunt hebben omdat die een veel smaller gascup hebben.Dan spreek ik nie over een industriele post die bena altijd op 15L/min staat met een grote gascup.Tig verbruikt zoiezo meer gas omdat ge langer aan het lassen zijt voor dezelfde las neer te leggen.Om dan al nie spreken over post flow en down flow enz die meestal ook al langer is als op een halfautomaat.

    9 Kansen van de 10 werkt een halfautomaat post op 380v Of het moest een inverter type zijn.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor Jebus » di 07 dec 2010, 21:09

    HondaNickx schreef:@Jebus
    Dan weet ge ook dat voor TIG lassen tussen de 16 en 20L/Min zit en voor klein halfautomaat postjes ge al met 6-8L/min genoeg kunt hebben omdat die een veel smaller gascup hebben.Dan spreek ik nie over een industriele post die bena altijd op 15L/min staat met een grote gascup.Tig verbruikt zoiezo meer gas omdat ge langer aan het lassen zijt voor dezelfde las neer te leggen.Om dan al nie spreken over post flow en down flow enz die meestal ook al langer is als op een halfautomaat.

    9 Kansen van de 10 werkt een halfautomaat post op 380v Of het moest een inverter type zijn.


    Ik heb fotowerk gedaan met 12l/min met een klein cup voor de doorlassing en een grote voor de vul en sluitlaag kwestie van het pendelen wat gemakkelijker te maken
    en met de halfautomaat staat het altijd minimum op 8l/min
    ik heb al veel posten gezien op 220v maar dan wel met meer dan 3 fasen de post op mijn werk is ook op 220v
    daar word wel geen fotowerk met gedaan is meer voor graafbakken enzo te lassen, ik las meest met de bagette

    over de tijd van het lassen heb je wel gelijk TIG is nu eenmaal veel trager
    kwil ier nu genen oorlog van lassers beginnen maar kzeg maar wattek weet :lol:
    grtz
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: op zoek nor een goei lasapparaat

    Berichtdoor HondaNickx » di 07 dec 2010, 21:38

    Lol nee nee zeker nie slecht bedoelt ze ;) , ik ben er niemeer zo fel mee bezig mijne tijd van continue lassen is voorbij .
    Ik doe meer constructie nu en af en toe aluminiumwerkskes.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Vorige

    Keer terug naar Exterieur

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten